Παρασκευή 12 Μαΐου 2017

Εσύ κρίνεις ένα βιβλίο απο το εξώφυλλο?

Κοίτα να δεις...Τόσα χρόνια βιβλιόφιλη, δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με αυτό το ερώτημα κυριολεκτικά...
Η αλήθεια είναι οτι μου αρέσουν τα ωραία εξώφυλλα. Τι να λέμε τώρα... τα έχει πει ο Όσκαρ Ουάιλντ, καλή του ώρα... " Η ομορφιά είναι ανώτερη από την ευφυΐα, γιατί η ομορφιά είναι αυταπόδεικτη". "Ακόμα και στα βιβλία, αγαπητή και σοφότατη Hermine?". θα ρωτήσετε... "Ναι, ακόμα κι εκεί!", θα απαντήσω με τη βεβαιότητα του ανόητου.
"Κι όμως, μικρή μου...", θα εναντιωθούν τα ιταλικά βιβλιοπωλεία Feltrinelli!. "Η εμφάνιση δεν είναι μόνο κάτι που σε επηρρεάζει, είναι και ένας εύκολος τρόπος να νιώθεις ασφάλεια στην επιλογή σου. Με άλλα λόγια, να νιώθεις οτι έχεις τον έλεγχο... ΕΣΥ ΘΑ ΕΠΑΙΡΝΕΣ ΤΟ ΡΙΣΚΟ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤΑ ΤΥΦΛΑ; "
Για να επανέλθω στα γεγονότα που πυροδότησαν τόσες σκέψεις, θα σας διηγηθώ την ιστορία απο την αρχη...
Σε μια πρόσφατη επίσκεψη στην όμορφη Ancona, μπήκα στο βιβλιοπωλείο Feltrinelli, (πολύ γνωστή αλυσίδα βιβλιοπωλείων και εκδόσεων στη γείτονα Ιταλία.)
Παρατήρησα ένα ράφι με βιβλία συσκευασμένα με χαρτί του μέτρου και σπάγγο, πολύ λιτή και κομψή συσκευασία, με αναφορές σε παλαιότερες εποχές. Μου άρεσε...
Πάνω στη συσκευασία ήταν γραμμένα με μολύβι (με την πολύ κομψή ιταλική καλλιγραφία) τρία επιθετα που χαρακτήριζαν την πλοκή του βιβλίου και ένα πολύ μικρό απόσπασμα. Και η τιμή. Τίποτε άλλο. Ούτε συγγραφέας, ούτε τίτλος, ούτε τίποτα... Η κεφαλλίδα στο ράφι έγραφε: (Σε ελεύθερη μετάφραση...) " Εσείς κρίνετε ένα βιβλίο απο το εξώφυλλο; Διαλέξτε ένα βιβλίο στα τυφλά. Αποδέχεστε το ρίσκο;"
Ήθελα πολύ να πάρω ένα, αλλά δεν το έκανα. Ο ένας λόγος ήταν οτι έχω ήδη δύο βιβλία στα ιταλικά που με περιμένουν, και το επίπεδο που γνωρίζω τη γλώσσα με δυσκολεύει αρκετά στην ανάγνωση. Οπότε το βιβλίο θα έμπαινε στο πενταετές... Ο δεύτερος, και σπουδαιότερος, ήταν οτι τα ευρώ μην τα σκορπάς, τα μαλλιά σου θα τραβας... που φώναζε και η Αγγέλα στο "παρα πέντε".
Ωστόσο, την επόμενη φορά που θα ξαναβρεθώ εκεί (Ας είναι καλά ο Βύρων...) σίγουρα θα πάρω κάτι. Το ομολογώ, με ιντρίγγαρε το "άγνωστο...". Ναι, βρε αδελφέ! Μπορώ κι εγώ να ζήσω επικίνδυνα... Αλλά πάλι... μήπως μου άρεσε περισσότερο η συσκευασία;
Εσείς τι λέτε;

5 σχόλια:

  1. Καλημέρα. Λοιπόν, ήξερα ότι πωλούνται βιβλία χωρίς εξώφυλλο (δλδ χωρίς εντυπωσιακό εξώφυλλο, αλλά απλό χαρτί) κι είχα κι εγώ αναρωτηθεί όταν το είχα διαβάσει στο ίντερνετ. Καταλήγω, ως καταναλωτικό ον, ότι εγώ το θέλω το εξώφυλλό μου, το τραβάει ο οργανισμός μου! Όχι γιατί είναι εκείνο που θα με επηρεάσει να αγοράσω ή όχι ένα βιβλίο, αλλά γιατί συμπληρώνει νομίζω, την αισθητική ενός βιβλίου, γενικότερα. Τολμώ να πω ότι, βάσει τής γενικότερης αισθητικής κάθε βιβλίου που επιλέγω, δεν πέφτω έξω, ειδικά όσο περνούν τα χρόνια, και βελτιώνεται το κριτήριο επιλογής των βιβλίων που αγοράζω, μιας και όλα είναι θέμα εμπειρίας :) Τα τελευταία χρόνια πάντως, που διαβάζω κατά 98% ξένη λογοτεχνία, παρατηρώ μετά λύπης μου, ότι πολλά ελληνικά βιβλία στερούνται φαντασίας, τόσο στο στόρι, όσο και στο εξώφυλλο.. Τυχαίο;.. Βροχερή καλημέρα και ναι, να την κάνεις την επανάστασή σου, και να αγοράσεις την άλλη φορά ένα βιβλίο άνευ εξώφυλλου! Μια ζωή την έχουμε ρε αδερφέ! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ Mia Petra: Σωστή τοποθέτηση! Τελικά όλα είναι θέμα εμπειρίας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είδα πρόσφατα φωτογραφία στο παιχνίδι που παίζω στο photo a day "blind date with a book" ονομάζονταν και ομολογώ πως μου είχε κάνει εντύπωση...
    Πράγματι όπως τα περιγράφεις είναι και ίσως να το "διακινδύνευα" μια και σπάνια αγοράζω βιβλίο επειδή μου αρέσει το εξώφυλλο!
    Βέβαια από την άλλη το ανοίγω, διαβάζω και λίγο να δω αν μου ταιριάζει το ύφος, οπότε το απόσπασμα θα με βοηθούσε φαντάζομαι να καταλάβω αν θα μου άρεσε, μα κυρίως αν το έχω διαβάσει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Memaria: Τι ωραίο παιχνίδι αυτό το photo a day! Ο τίτλος της ψωτογραφίας είναι απόλυτα ταιριαστός. Ακριβώς σαν ραντεβού στα τυφλά...
    Ευχαριστώ που πέρασες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή